Co dělat, když nemůžete usnout? 

Přesto, že usínáme v MHD, na poradách, u televize, v posteli ne a ne usnout. Bez spánku ale nemůžeme fungovat. Co s tím? 

Na to, abychom měli kvalitní spánek, je třeba myslet již přes den, respektive odpoledne. Vyhněte se pití kávy, černého či zeleného čaje. Alespoň tři hodiny před spánkem již nic nejezte. K večeři si dejte něco lehkého. Rozhodně nic tučného či smaženého.

Alespoň hodinu před spaním už nesledujte televizi, neseďte u počítače  mobilu a poslouchejte jen relaxační hudbu. Před spánkem neřešte žádné starosti či povinnosti a věnujte se spíše jen rutinním činnostem. Vše dělejte v klidu a s klidem. Je nutné, aby tělo snížilo obrátky. Opakujte si, že ráno je moudřejší večera.

gauc_spanek

Běžte spát, až když jste unavení

Je naprosto zbytečné, abyste si šli lehnout jen z povinnosti a pak se dvě hodiny převalovali. Druhý den zařaďte do programu takovou činnost, abyste se unavili. Pomáhá cvičení nebo nějaká společenská aktivita. Obojí by ale nemělo končit déle než dvě hodiny před plánovaným usnutím.

Usínejte v dobře vyvětrané chladné místnosti

Ložnice by měla být co možná nejméně zaplněná přebytečnými věcmi. Je potřeba, aby byla zatemněná a dobře vyvětraná. Pokud nesnášíte zimu, zainvestujte do teplého pyžama a choďte spát v ponožkách.

Nepřevalujte se

Pokud po nějaké době nemůžete usnout, nepřevalujte se a vstaňte. Začněte se věnovat nějaké nudné, nezáživné činnosti. Skládejte prádlo, třiďte ponožky nebo třeba bavlnky. Zapomeňte na oblíbenou knihu, raději si vytáhněte nenáviděnou metodiku nebo třeba i návod k troubě. Všechny tyto činnosti – při teplém osvětlení! vás mohou tak unavit a znechutit, že se ještě rádi vrátíte do postele a s chutí usnete.

Pozice dítěte

Ne každý je dostatečně ohebný, přesto stojí za to to zkusit. Když po chvíli nemůžete usnout. Na posteli si klekněte, sedněte si na paty a tělo položte na kolena, ruce složte podél těla. Zhluboka dýchejte. Tato poloha uvolní tělo a mysl. Zůstaňte v ní, dokud vám to bude příjemné.

Vsaďte na bylinky 

Z babských rad můžete vyzkoušet vypít čaj z meduňky, chmele, kozlíku a jiných uklidňujících bylin. Stačí malý šálek, ať vás po úspěšném usnutí po chvíli neprobudí močový měchýř.

Meditace

Počítání oveček je v podstatě také meditace, mnohé ale rozhodí, že zapomenou, u jakého čísla skončili a začnou přemýšlet. To je ale nežádoucí.

Vsaďte spíše na indickou meditaci. Představte si pobyt na letní louce prozářené sluncem. Louka je klidná, bezstarostná, nedaleko bublá potůček. Jen tak se kochejte. Až se zde budete nudit, vydejte se na cestu do lesa. Vnímejte vůně listí, lesních plodů, hub. Lesní cestou se vydejte vzhůru. Pak les končí a najednou jste na otevřené planině. Opět se kochejte a po chvíli se vydejte dále. Za chvíli cesta začíná zase stoupat, stoupání je strmější a počasí se kazí. Začná foukat a pršet. Vy ale pořád pokračujete. Jakmile dojdete navrchol, je zase hezky a na pasece vidíte kapličku. Oknem do ní nahlédněte a s tímto zážitkem se vracejte po téže cestě zpět.

Martina M.
foto: pexels.com

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>