Zásady správného saunování

Saunování je známé asi každému. Nevypadá na tom nic složitého, jen se sedne do sauny, relaxuje se a pak rychle do studené vody. Jenže, aby bylo saunování opravdu zdraví prospěšné, je potřeba dodržovat určité zásady a kroky. Pokud jste se rozhodli pro saunování, pak vám jistě následující článek pomůže s začátky.

Saunování

Saunování je zdraví prospěšné, to ví asi každý. Ne každý, ale ví, že je potřeba dodržovat určité postupy a zásady, aby tomu tak bylo. Neznalostí a špatným postupem může naopak sauna uškodit. Může způsobit bolest hlavy, pocity nevolnosti a úplného vyčerpání.

Na co všechno má saunování blahodárný vliv?
  • zlepšuje prokrvení tkání
  • zvyšuje vylučování škodlivých (katabolických) látek
  • zlepšuje termoregulační mechanismy
  • posiluje imunitní systém
  • zklidňuje činnost srdce
  • zbavuje pocitu úzkosti, stresu, nervozity
Finská sauna

Klasická neboli finská sauna je nejčastějším typem. Ve finské sauně je většinou teplota vzduchu kolem 75 – 90 °C a vlhkost vzduchu 20 až 35%. Dané klima vzniká poléváním rozpálených kamenů. Póry na pokožce se otevřou a velmi rychle se člověk začne potit, během toho jsou uvolňovány nečistoty a odumřelé buňky.

Zásady pro finskou saunu
  • do sauny se nechodí na lačno ani s plným žaludkem
  • nemělo by se těsně před začátkem kouřit ani pít alkohol
  • přes začátek se musí tělo umýt a vysušit, dříve se začíná potit
  • bez plavek
  • saunuje se maximálně 15 minut
  • po saunování přichází ochlazení (sprchou nebo bazénem)
  • celý proces se doporučuje opakovat třikrát
  • je potřeba dodržovat pitný režim
  • návštěva minimálně jednou týdně (pak bude účinná)

Návštěva finské sauny se nedoporučuje lidem s nemocemi ledvin, srdce, kloubů a vysokým krevním tlakem. O návštěvách finské sauny je dobré se poradit s lékařem.

Infrasauna

Infrasauna používá infračervené záření na prohřívání lidských tkání, a to do hloubky až4 cm. Teplota vzduchu se pohybuje v rozmezí 30 – 60 °C. Do kabinky se nemusí vstupovat po dosažení cílové teploty, proces pocení totiž nastává až po 15 minutách. Infrasauna je citlivější, doporučuje se dětem, alergiků i kardiakům.

Zásady pro infrasaunu
  • ideální teplota je kolem 35 °C
  • před saunováním je dobré se umýt a osušit
  • saunuje se bez plavek
  • důležité je doplňovat tekutiny během saunování
  • doba saunování by neměla přesáhnout 30 minut
  • ochlazení jen vlažnou vodou, nikoli studenou a prudce jako u klasické sauny
  • saunování se neopakuje víckrát za sebou

Infrasauny nejen, že uvolní svaly, vyplaví škodlivé látky, ale také tělo výborně připraví na další procedury v rámci wellness.

Biosauna

Novinkou mezi saunami je biosauna. Je kombinací finské a parní sauny, ovšem nedosahuje tak vysokých teplot. Biosauna je tak vhodná pro lidi, kteří jiné sauny špatně snášejí.

Zásady pro biosaunu
  • teplota a vlhkost se přizpůsobuje uživateli, podle jeho zdravotního i psychického stavu
  • topná tělesa lze obohatit o vonné oleje, byliny nebo solný aerosol
  • pobyt je velmi podobný jako o infrasauny

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>