Zácpa a jak na ni

Nepopulární strašák nejen zdravého životního stylu, někdy je způsobena psychikou, jindy třeba nevhodně složeným jídelníčkem, každopádně když už ji máme, většinou rychle přemýšlíme, jak ji co nejrychleji a pokud možno co nejšetrněji nemít.

Hlavní zbraní je jídelníček. Ten bychom měli preventivně poskládat tak, abychom zácpě předcházeli, což znamená dostatečně pít, alespoň dva litry pramenité vody, vynikající je začít den ovocem – jablkem nebo hruškou. Tím správně nastartujeme zažívání a dodáme tělu dostatek vlákniny i vitamínů.

Jinak s vlákninou opatrně, všeobecně funguje výborně proti zácpě, ale pouze pokud pijeme i dostatečné množství vody, pokud tedy najednou zvýšíme objem vlákniny (celozrnné pečivo, ovoce, zelenina, müsli), tak musíme i více pít.

Co udržuje naše zažívání v pohodě, jsou obecně zakysané výrobky, přes vliv reklam nám ale mohou různé chytré bakterie v obohacených jogurtech a kefírech zažívání i rozházet. Někdy nám tak udělá kvalitnější službu běžný jogurt nebo vícetučná zakysaná smetana.

Zácpu často způsobují i různé sladkosti, především karamel nebo i hořká čokoláda. Co naopak naše střeva ocení, jsou lehce povařené ovesné vločky, sušené ovoce nebo třeba různé zdravé sušenky s oříšky či lněnými nebo sezamovými semínky, kterých ale stačí pomálu, abychom to zase nepřehnali s příjmem železa.

Místo nešetrných pronajímatel uděláme lépe, když sáhneme po některém z lehce projímavých bylinných čajů. A obrovskou roli hraje také psychika – nejspolehlivějším spouštěčem je tréma. Takže třeba začít hrát v místních ochotnících nebo se začít připravovat na karaoke vystoupení v baru, může být hotové terno.

ZP

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. Elza napsal:

    Vtipný článek, asi začnu hrát v divadle..zácpa mě trápila dlouho, ani změna jídelníčku mi moc nepomáhala. Doktorka mi poradila zkusit laktobacily imunit..vyzkoušela jsem to a zabralo mi to dobře. Trávení se mi upravilo a zácpu mám už jen vyjímečně..takže to doporučuji všem

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>