Makrobiotika – jsou zdravá nebo nebezpečná?

Možná jste o makrobiotické stravě, jejímž těžištěm jsou obiloviny, už něco zaslechla. Mezi celebrity, které na ni nedají dopustit, patří třeba Madonna nebo Gwyneth Paltrow.

Zázrak se nekoná…

Tyhle dámy jsou i po několikanásobném mateřství tak štíhlé, že na tom »zrnožroutství« evidentně něco je… Opravdu ale neskrývá makrobiotický jídelníček žádné záludnosti? Dietologové nejsou z makrobiotiky zrovna dvakrát nadšení. Ve své čisté podobě totiž připravuje tělo o řadu důležitých látek, včetně vitamínů a minerálů. Nedovoluje totiž maso a mléčné výrobky a skepticky se dívá i na některé druhy ovoce a zeleniny!

 

Na druhou stranu experti na výživu vítají, že makrobiotika hojně podporuje konzumaci rostlinných a průmyslově nedegenerovaných potravin. Ideální tedy je se touto dietou spíš inspirovat a vhodně ji doplňovat opomíjenými složkami, zejména pokud se týká dětí nebo těhotných žen.

 

Spíš filozofie než fyziologie

Makrobiotická dieta rozhodně nevznikla tak, že by si pár hubnutí chtivých maniaků sestavilo na míru jídelníček z nejvíce žádoucích potravin. Má dost podstatný filozofický podtext, se kterým když se neztotožníte, tak pro vás bude nesmírně těžké tuhle životosprávu skutečně dodržovat.

 

Jeho základem je sepětí člověka s přírodou – proto je nutné očištění organismu od toxinů a takové složení potravy, které vám bude zajišťovat optimální rovnováhu s přírodou (a tím i dlouhověkost a celkovou odolnost organismu – na shozená kila se tu vážně nehraje). Onu rovnováhu představují východní principy harmonie – jin a jang. Mezi »jingizující« potraviny patří mléčné výrobky, tropické ovoce, cukr, káva či chemicky upravené pochutiny, k těm »jangizujícím« zase můžeme zařadit slané, maso či vejce. Ani jedny nejsou žádoucí, protože vychylují rovnováhu příliš na jednu stranu. Měly by tvořit jen malou část jídelníčku.

 

Co má makrobiotik na talíři?

Naopak základem jsou pro makrobiotiky obiloviny (převážně vařené), které tvoří až 60 % přijaté potravy, dále vařená a kvašená zelenina a mořské řasy. Ovoce a čerstvá zelenina by se měly konzumovat jen v době, kdy dozrávají (v našich zeměpisných podmínkách si ho tedy moc neužijete) a výhradně ekologicky pěstované – to se ostatně týká i všeho dalšího jídla.

 

Je vám tedy nejspíš jasné, že při přísném dodržování byste si musela sáhnout pořádně hluboko do peněženky a navíc byste zřejmě nedělala nic jiného, než sháněla vhodné jídlo. Nedokážete si představit, jak takový makrobiotický jídelníček vypadá? Na denním pořádku jsou vařené obilné kaše, luštěniny, celozrnná rýže a polévky z vařené zeleniny, sem tam maso (nejlépe ryby) – ale jen dušené nebo vařené, bylinné vývary a spousta mořských řas.

 

Inspirace ano, radikalismus ne

I když makrobiotika nesměřují prvoplánově k hubnutí, asi věříte, že byste při jejím dodržování zhubla velice snadno. Nenajdete tu totiž snad žádná lákadla, kterých byste se mohla přecpat. Se zdravím je to ale skutečně na vážkách – nejen, že přicházíte o živiny z masa, vajec a mléčných výrobků, ale kvůli omezování příjmu čerstvého ovoce a zeleniny hrozí i nedostatek vitamínů. Navíc málokdo umí z nabízených surovin vytvořit pestré a chuťově zajímavé pokrmy (ta zmiňovaná Gwyneth a Madonna na to mají dokonce jednoho společného kuchaře – takového kouzelníka je asi třeba si hýčkat).

 

Nejlépe uděláte, když vezmete na milost jen některé zásady – třeba přijímat dostatek vlákniny a vybírat si pokud možno přírodní produkty.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>