K čemu potřebujeme strečink?

Strečink je pohybová aktivita, pomocí které maximálně rozvíjíme pohybovou vlastnost – pohyblivost. Slouží jako prevence před poraněním. Slovo stretching znamená v překladu protahování, natažení, roztažení. Hlavním úkolem strečinku je protažení zkrácených svalů, protažení ztuhlých svalových oblastí a odstraňování svalového a psychického přepětí.

 

Zasoutěžte si nyní s Fa European Star Aerobic Show o báječné ceny – voňavé kosmetické balíčky!

 

STREČINK je prevencí svalových dysbalancí (nerovnováhy), které téměř vždy způsobují zdravotní potíže (postižení páteře a kloubů).

 

Je to také vhodné kompenzační cvičení k regeneraci po pohybové aktivitě, kompenzuje jednostranné přetěžování pohybového systému, zlepšuje stav nervosvalového aparátu před náročnými výkony, pomáhá k celkovému (psychosomatickému) uvolnění.

 

Zlepšuje kloubní pohyblivost (dynamický prestrečink = krátké protažení po rozcvičce nebo aerobním bloku), snižuje klidové svalové napětí a je významný pro správné držení těla, dýchání a při provádění účelných, hospodárných pohybů.

 

Podporuje tělesnou zdatnost, snižuje intenzitu a výskyt svalové horečky, snižuje riziko poranění zad, snižuje podkrvení kloubů a natržení svalů, ke kterým dochází při opakovaném přetěžování, při prudkých pohybech bez kompenzace a při cvičení prováděném bez rozcvičení.

 

Snižuje intenzitu menstruačních bolestí, zpomaluje proces stárnutí svalů a kloubů podporuje svalovou koordinaci.

 

Nedělitelná součást strečinku je RELAXACE = uvolnění. To kladně působí na tělesný a duševní stav, je prevencí proti stresům a dalším civilizačním chorobám, je podmínku nejen pro úspěšný strečink, ale i dobré zdraví, tělesnou i duševní výkonnost a celý kvalitní život. Je nezbytnou podmínkou pro kvalitní protahování svalů, je to vlastně fyziologický přirozený proces, který urychluje regeneraci ve svalech a pomáhá k odstranění únavy.

 

Týká se celého organizmu i celé osobnosti (= těla i duše), je protiváhou posilování a pomáhá odstranit stresový předstartovní stav před výkonem. Relaxační cvičení řadíme na přední místo před protahováním (před strečinkem). Relaxační cvičení nám pomáhá urychlit a odstranit nashromážděné nadměrné napětí ve svalech. Člověk, který se umí uvolnit, zpravidla nemá problémy s usínáním, umí lépe překonávat stresové situace, méně se unaví a je fyzicky a duševně odolnější.

 

Ke strečinku a relaxaci neoddělitelně patří dýchání. klidným dýcháním a prodlouženým výdechem podporujeme snížení svalového napětí.

 

Rady a tipy na závěr

před protahováním musíme mít svaly dobře zahřáté a prokrvené

každý protahovací cvik musí být účelný a zacílen tak, aby protáhl zvolenou svalovou skupinu

správné je pouze pomalé a plynulé protahování, nesmíme cvičit s pocitem bolesti

strečink cvičíme vždy s vědomím, že na něj máme dostatek času, cvičíme klidně, nespěcháme

cviky provádíme se soustředěním, ne zbrkle a rychle

jsou-li svaly poraněné (mikrotraumata), neprotahujeme je až do doby jejich úplného uzdravení

strečinkové cvičení je nutné cvičit pravidelně, nejlépe každý den, cvičíme-li méně než třikrát týdně, nemůžeme očekávat žádný efekt

přirozeně dýcháme, nezadržujeme dech

v krajních polohách nikdy nehmitáme (ve svalech by se zvýšilo napětí a odpor)

je známo, že účinky strečinkových cvičení se uchovávají až 90 minut a zvýšená kloubní pohyblivost pak po dobu dvou dní

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>