Jak zdravě jíst?

Chcete změnit svůj životní styl a rozhodli jste začít u jídelníčku? Nevíte jak na to? Přečtěte si pár tipů.

Základní poučka zdravého jídelníčku je ta, že je potřeba se naučit sledovat reakce svého těla na stravu. Tělo si umí říct, co potřebuje a co mu vyhovuje. Když v novém jídelníčku narazíte na něco, co vám nechutná nebo nedělá dobře, jednoduše to nejezte.

ovoce a zelenina

Jezte 5x denně

Den začíná snídaní a každému je jasné, že snídaně je důležitá. Měla by být složená z potravin s vysokým glykemickým indexem. Tedy potraviny, které zasytí na delší dobu. Ideální je třeba müsli s ovocem nebo celozrnné – pozor opravdu celozrnné pečivo namísto bílého pečiva.

Snídejte teprve až dvacet minut po probuzení a abyste nastartovali trávení, není od věci vypít nalačno skleničku vlažné vody s citrónem.

Po několika hodinách si dopřejte svačinu. Energii skvěle doplní oříšky a abyste si pochutnali, zkombinujte je třeba se sušeným ovocem. Nebo si dejte jogurt s ovocem.

Také oběd je důležitý. Ten by mělo tvořit teplé jídlo. Ideální jsou zdravé tuky, například z ryb. Kromě ryb si k obědu můžete dopřát celozrnné těstoviny či rýži, či libové maso. Nezapomeňte vždy přidat k jídlu i porci zeleniny. Především omezte příjem nasycených tuků, ty totiž zvyšují hladinu cholesterolu.

Po obědě by opět měla následovat svačinka a opět byste měli úplně vynechat bílé pečivo, ale dát přednost třeba zeleninové misce.

A co k večeři? Pokud máte přes den téměř nulovou fyzickou aktivitu, vystačí si vaše tělo například s miskou plnou zeleniny nebo si výtečně pochutnáte na kousku pečené ryby či kousku kvalitního přírodního sýra. Pokud jste měli náročný den plný pohybu, dejte si například přírodní plátek drůbežího masa se zeleninou.

Tipy, jak dodržet zdravé stravování:
  • Pijte hodně vody, zeleného nebo bylinného čaje.
  • Nejezte mezi jídly, nebo si dejte něco zdravého, například kousek ovoce či mléčný výrobek, zapomeňte na zákusky.
  • Jednotlivá jídla si naplánujte, to vám pomůže nesáhnout na poslední chvíli po jídlu bohatém na tuky a s velkým množstvím kalorií.
  • Jídla nevynechávejte.
  • Nikdy nechoďte nakupovat hladoví.
  • Přečtěte si, jak by měla vypadat vyvážená strava.

Martina Mlsná
foto: picjumbo.com

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>