Co dělat pro zdravý spánek?

Zdravý spánek je velice důležitý. Pokud tedy nespíte příliš dobře, tento článek Vás informuje, co je nutné udělat pro jeho zkvalitnění. Zdravý spánek přispívá k regeneraci celého organismu. Během spánku dochází ke snížení naší teploty, zpomalení dýchání a snížení krevního tlaku.

Na základě toho naše tělo během spánku odpočívá a filtruje mozek, neboli třídí veškeré myšlenky a zážitky z celého dne. Díky zdravému spánku se cítíme nejenom lépe, ale také máme lepší náladu a více energie do nového dne.

Jak dosáhnout zdravého spánku?

Aby náš spánek se dal považovat za zdravý, je důležité brát v potaz jeho celkovou délku a také kvalitu. U dospělého člověka by měl zdravý spánek trvat v rozmezí 6 – 9 hodin, u dítěte by měl být ještě delší. Co se týče kvality spánku, měli bychom se vyvarovat ponocování, noční spánek je totiž nejzdravější mezi 12. a 2. hodinou.

Na zdravý a kvalitní spánek má také vliv naše psychická vyrovnanost. Je nutné, aby každý člověk ulehal do postele klidný a s čistou hlavou.

Správná postel

Kromě délky a kvality ovlivňuje náš spánek také správně zvolená postel – tedy hlavně matrace a rošt. Matrace musí skvěle kopírovat tvar tělo, musí být dostatečně pevná a prodyšná. Prodyšnost je velice důležitá, aby v posteli nevznikalo kvůli vyloučenému potu vhodné místo pro roztoče. Matrace by měla mít optimální rozměry.

Ideální šířka matrace by měla být 90 cm, ta se však, ale také odvíjí od rozměru lůžka. Délka matrace by se měla odvíjet od Vaší výšky. Matrace by měla být alespoň o 20 cm delší než je Vaše celková výška. Pro dobré vstávání by měla být matrace umístěna cca 45 –50 cm nad zemí. A nakonec aby matrace byla při spánku pohodlná, měla by mít šířku kolem 16 –20 cm.

Jaké typy matrací jsou k dostání?

Na trhu je v dnešní době celá řada typů matrací. Každá disponuje jinými vlastnostmi, výhodami i nevýhodami. Mezi ty nejběžnější matrace patří pružinové, taštičkové, sendvičové, latexové, matrace z líné, studené nebo z PUR pěny.

Výhody matrací:
  • pružinové matrace – dokonalá větratelnost, zajišťují vhodnou oporu tělu, udržují páteř v přirozeném fyziologickém tvaru, tento typ matrací je vhodný pro pevný podklad
  • taštičkové matrace – vynikající elasticita, zabezpečují ideální ortopedickou polohu páteře i kloubů, jsou vhodné k umístění na laťkové rošty nebo pevnou desku
  • sendvičové matrace – kombinují výhody PUR pěn nebo studených pěn
  • latexové matrace – jsou pružné a velice přizpůsobivé, mají vynikající ortopedické vlastnosti, elastickou a tvarovou stálost, jsou antidekubitní, nabízí dostatečnou tvrdost i vzdušnost
  • matrace ze studené pěny – výborná elasticita, tvarová stálost, dlouhá životnost, je skvěle provzdušená, skvěle odvádí vlhko i teplo
  • matrace z líné pěny – přispívají k dokonalé relaxaci během spánku, dokonale se přizpůsobují tělu v každé poloze a tím přispívají ke klidnějšímu a hlubšímu spánku, zabraňují proleženinám
  • matrace z PUR pěny – vynikají dobrými ortopedickými vlastnostmi, mají nižší hmotnost, jsou snáze manipulovatelné, jsou vyrobeny z antialergického materiálu
Jaký zvolit rošt?

Kromě matrace je také potřeba vhodně zvolit rošt. Správně zvolený rošt přebírá od matrace zatížení a rovnoměrně ho rozkládá. Rošt musí také odvádět vlhkost, díky čemuž se lůžko dobře odvětrává. Na trhu jsou k dispozici pevné laťové rošty či rošty složené z pružných lamel.

Pevné rošty

Vyrábějí se převážně ze smrkového dřeva a hodí se především pod pěnové matrace s vyšším jádrem, nebo pod matrace pružinové či taštičkové.

Lamelové rošty

Mezi lamelové rošty se řadí rošty pevné, pružné a polohovací. Pokud člověk nemá žádné velké problémy s páteří, vhodnou variantou jsou nepolohovací lamelové rošty. U lidí, kteří však mají páteř deformovanou, by se měli volit polohovací rošty, které lze nastavit dle potřeby. Lamelové rošty by měly disponovat alespoň 28 pružnými lamelami, které nejsou od sebe vzdáleny více než 4 cm.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>