Bez vápníku to nepůjde

Plánujete dietu a uvažujete, co do ní zařadit a co naopak bez výčitek vyřadit? Při plánování je dobré znát nejen složení potravin, co se týká tuků, ale také z hlediska obsahu minerálních látek a vitamínů. Jsou totiž některé z nich, jejichž vypuštěním nebo nedostatkem bychom si zadělávali na zdravotní potíže.

Jedním z takových minerálů je například vápník. Při jeho nedostatku dochází totiž k celé řadě komplikací. Nedostatek vápníku způsobuje poruchy růstu u dětí a u dospělých řídnutí kostí (osteoporóza) a měknutí kostí (osteomalcie).

K příznakům aktuálního nedostatku vápníku patří potíže se stolicí (střídání průjmů a zácpy), potíže se srdečním rytmem, časté je bušení srdce, nečekané záchvaty úzkosti a dýchací potíže. Jedním z ukazatelů jsou i svalové záškuby, bolesti nebo křeče, potíže bývají často pociťovány i při chůzi.

Člověk se též potýká s opary a afty, špatným stavem vlasů a nehtů nebo bolestivou menstruací. Doporučená denní dávka minerálu přitom je 800-1200 mg.

A jaké potraviny jsou spolehlivou pokladnicí vápníku? Samozřejmě mléko a mléčné výrobky. Vysoký obsah nalezneme i v mléčné čokoládě, takže pokud už zhřešíte, alespoň máte čím usmířit výčitky svědomí. K velmi kvalitním zdrojům patří rovněž mák nebo sezamová semínka.

Ani s vápníkem bychom to však neměli přehánět, při předávkování totiž hrozí zvracení, únava a deprese a také častá tvorba ledvinových kamenů.

 

ZP

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>